Nieuwbrief VEP Kruispunt

Nieuws over het wel een wee van de Vereniging Evangelisatie Projecten in noord Nederland (VEP).

Nieuwsbrief juni 2017

En de secretaris maar denken: ‘die nieuwsbrief kan nog wel even wachten.’ Totdat de datum van de vorige brief op het scherm verscheen: november 2016.

Waar blijft de belofte om onze achterban minimaal drie keer per jaar op de hoogte te stellen van onze werkzaamheden? En ook nu geldt het smoesje dat de tijd als zand door mijn vingers glijdt. Maar daarom is er nu ook veel te vertellen.

Rondgang kerken

Van de zeventien kerken die wij medio 2016 hadden aangeschreven met het verzoek of wij op een zondagmorgen onze marktwagen mogen presenteren, reageerden de meeste positief. Daarna moest dat gepland worden; een hele puzzel! Niet alleen de data, maar ook de chauffeurs die de wagen naar de kerken moesten slepen, de medewerkers die de wagen moesten bemannen en in de eredienst onze aanwezigheid moesten aankondigen et cetera. Inmiddels zijn er tien kerken bezocht, staan er nog vier op de planning en resten nog drie waarmee contact gezocht moet worden.  Ook is er informatiemateriaal beschikbaar gesteld zodat elk kerklid nu echt weet wie zijn en wat we doen. En met resultaat: we hebben negen nieuwe medewerkers mogen begroeten. Zijn we tevreden en dankbaar? Dat zeker, maar toch zouden we graag nog meer aanmeldingen van medewerkerswillen ontvangen. Want ons doel om elke zaterdag op de Grote Markt te kunnen staan hebben we nog niet bereikt. Temeer omdat er ook weer mensen afscheid moesten nemen. Wellicht kunnen mensen die bedenktijd gevraagd hebben ons inmiddels een positief antwoord geven. We zien ernaar uit!

Medewerkers

Allereerst blijft onze dank uitgaan naar alle 25 medewerkers die in weer en wind (en gelukkig ook in veel zonneschijn) bij de kraam willen staan. Het is een wonder dat er maar weinig zaterdagen geschrapt zijn. We moesten ook verhuizen naar een nieuwe plek, namelijk voor de hoofdingang van het voormalige V&D-gebouw.  Gelukkig zijn we daar niet op achteruit gegaan, integendeel: ander publiek kijkt geïnteresseerder naar onze activiteiten. Nog steeds zijn wij ervan overtuigd dat ons werk een positieve bijdrage levert aan onze samenleving. En: ook al mogen wij veel zaaien, God zelf zal toch de wasdom moeten geven.

Financiën

De financiële situatie mag nu, met dank aan de rondgang langs de kerken, ‘gezond’ genoemd worden. Tot nu toe hebben vijf kerken daaraan bijgedragen, met daarnaast een behoorlijk aantal particuliere giften. We zijn dankbaar dat we aan al onze verplichtingen kunnen voldoen. Vijf andere kerken hebben inmiddels een reminder gehad om ons alsnog te steunen, want het jaar is uiteraard nog maar op de helft. Naast deze bijdragen werden we verrast met een vorstelijk legaat van een gemeentelid uit Haren. Dat bedrag is echter gelijk vastgezet voor een toekomstige bestemming. Immers, onze markwagen is al behoorlijk oud (tweedehands gekocht) en ouderdom komt met gebreken. Komend jaar zullen we de aankoopcommissie op pad sturen om te kijken naar een vervanger.

Braderie Haren

De Ondernemerskring in Haren stelde dit jaar helaas een nieuw beleid op. Er worden nu alleen kramen toegelaten die een relatie hebben met een winkel in Haren. Voor ons was dat een dikke tegenvaller want deze dag was altijd een ‘topdag’ als het om uitgeven van presentjes met een boodschap gaat. We zullen met de kring in discussie gaan om in 2018 alsnog van de partij te mogen zijn.

Omzetting van vereniging naar stichting

Omdat onze werkzaamheden eigenlijk al jaren functioneerden binnen de regels van een stichting is in overleg met de notaris besloten om officieel met statuten te gaan werken. Dat zou ook beter zijn in verband met onze ANBI-status. De omzetting is nog in volle gang en per 1 januari 2018 zal deze wijziging bekend worden gemaakt.

Bestuur

Het bestuur heeft sinds de vorige nieuwsbrief vijf keer vergaderd, waarbij steeds een groot aantal onderwerpen aan de orde kwam. Daarvan nog te noemen: samenwerken met andere organisaties, organiseren van medewerkersbijeenkomsten, nieuwe aanvullende projecten, website, Facebook et cetera.

Wat echter dringend nodig is: een nieuwe secretaresse en een extra bestuurslid. Het liefst een vrouw en uit een ander kerkgenootschap dan de GKv. Voor een nieuwe aanmelding zullen we zeer dankbaar zijn. U kunt zich aanmelden via de website: evangelisatiehetkruispunt.nl, per e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken., of via Facebook: Evangelisatie Het Kruispunt.